De kapitein spreekt

5 maart 2010 - Ponta do Sol, Kaapverdië

Beste lezers, inmiddels raken we gewend aan de frequente berichten van Ruud en van een writer's  block lijkt vooralsnog geen sprake! In afwachting van een volgende episode (wordt eindelijk die vis gevangen? kan Ruuds broek inmiddels echt zonder hulp rechtop staan?) leek het mij aardig een bericht van kapitein Arjen van der Veen te plaatsen, voor wat achtergrondinformatie over de koers en het trimmen van de zeilen. Dit bericht is afkomstig van de AVRO weblog, waar behalve zijn berichten ook die van Ruud verschijnen. Zie http://community.avro.nl/blogs/treshombres/ . Uit de leuke reacties blijkt dat Ruud inmiddels vele thuisblijvers met zijn verhalen vermaakt. Via http://www.sailwx.info/shiptrack/shipposition.phtml?call=9LD2206 (evt flink uitzoomen) is goed de huidige door de kapitein beschreven koers te zien (ter hoogte van de Kaapverden een rechte lijn naar de Caribbean). Groet! Mariette

Sinds 48 uur hebben we de Trade Winds (handelswinden) te pakken en wel op de 17N & 32W deze positie ligt ter hoogte en op de lijn tussen de eilanden San Antao op de Kaap Verden en het eiland Antiqua in de Caribbean. De windrichting varieert tussen de Noord en Oost Zuid Oost. De kracht ligt tussen de 5 en 20 knopen, dit is kracht 2 - 5 op de beaufort schaal.

Dankzij de Gribfiles die we elke nacht binnenhalen (zie ook weblog dag 23) kunnen we onze route bepalen op de windrichting en moeten we af en toe voor de wind afkruisen. De Tres Hombres is een bewezen snelle zeiler, we varen over stuurboord hals bijna vierkant gebrast met een ruime wind, kracht 3, een gemiddelde van 7 knopen. De term ruime wind zeg ik erbij want 'voor' de wind zeilen zou ons met diezelfde kracht een gemiddelde opleveren van 4.5 knopen. (Een zeilschip kan voor de wind niet harder varen dan de gegeven windkracht, dit heeft te maken met het fenomeen 'spleetwerking' dat minimaal aanwezig is op voordewindse koersen, tenzij het schip gaat planeren) Een dergelijk schip als de Tres Hombres is niet in staat te planeren, daar deze simpelweg een te groot deplacement heeft. Halve wind vaart het schip het snelst en halen we rond de 8 knopen gemiddeld. Belangrijk is dat er voortdurend een getraind oog kijkt of alle zeilen optimaal getrimd zijn voor de uitgezette koers, zodat het maximale rendement van voortstuwing en opwekking van electriciteit kan worden bereikt. En daar gaat het om op een puur zeilend handelsschip, het maken van snelle reizen.

Nogmaals dank voor alle reacties en tips!
Wordt vervolgd,

Kapitein van de schoenerbrik Tres Hombres
Arjen van der Veen

Uitleg:
Afkruisen = ipv tegen de wind kruisen ga je gijpend/halzend door de wind naar de andere boeg
Gribfiles = zie uitleg weblog dag 23
Deplacement = Het gewicht van het door het schip verplaatste water.
Soortelijke massa Zoutwater is 1,025 t/m3.
Stuurboord hals = hellend over bakboord of over bakboord boeg varen
Spleetwerking = Het drukverschil tussen de voorkant en achterkant van het zeil dat het schip een voortstuwing geeft.